SISR conference, Barcelona, 9-12 July 2019:
La croissance du philosémitisme chrétien et du sionisme chrétien dans les pays du Sud et en Europe
Thematic session / Session thématique
Convener(s):
Paul Freston
Wilfrid Laurier University
pfreston@wlu.ca
and
Manoela Carpenedo
University of Kent
M.Carpenedo@kent.ac.uk
Abstract (English):
Two closely-related but not identical phenomena have grown lately in the Christian world: Philo-Semitism and Christian Zionism. Most growth has been among the evangelical and Pentecostal forms of Christianity mushrooming in much of the global south and which also play a growing role in otherwise struggling European Christianity. Philo-Semitism is “support or admiration for the Jewish people by non-Jews” (Rubinstein and Rubinstein). Christian Philo-Semitism can take many forms: a diffuse fascination with Jews and Israel; adoption of Jewish rituals and vestments, often associated with recovering the Jewish origins of Christianity; sometimes even adherence to laws of the Hebrew scriptures or cultivation of a presumed Jewish descent. Christian Zionism means geopolitical activism in favour of the state of Israel and its territorial expansion, including attempts to influence the foreign policy of one’s own nation-state. Christian Philo-Semitism and Christian Zionism appear to have diverse motivations, especially when straddling global north and south. While studies in the United States have been numerous, it has become increasingly obvious that these phenomena are much more widespread and diverse, and cannot be interpreted purely in American terms. To this end, we welcome proposals focusing on Christian Philo-Semitic or Christian Zionist attitudes and activities in the Global South and/or in Europe. Papers might address, although they are not limited to: analytical approaches; ethnographies and case studies; transformations in Christian Philo-Semitic religious identities; Christian Zionism, international relations and the geopolitics of faith.
Abstract (French):
Deux phénomènes liés mais non identiques se sont développés récemment dans le monde chrétien : le philosémitisme et le sionisme chrétien. La plus grande partie de leur croissance s’est déroulée au sein des formes évangéliques et pentecôtistes du christianisme qui se sont multipliées dans les pays du Sud et qui jouent également un rôle croissant dans le christianisme européen, par ailleurs en difficulté. Le philo-sémitisme est « un soutien ou une admiration pour le peuple juif par les non-juifs ». Le philo-sémitisme chrétien peut prendre plusieurs formes : une fascination pour les juifs et pour Israël ; l’adoption de rituels et vêtements juifs, souvent associés à la récupération des origines juives du christianisme ; parfois l’adhésion aux lois des écritures hébraïques ou la quête d’une descendance juive présumée. Le sionisme chrétien signifie un activisme géopolitique en faveur de l’État d’Israël et de son expansion territoriale. Le philo-sémitisme chrétien et le sionisme chrétien semblent avoir des motivations diverses, lorsqu’ils englobent les pays du Nord et du Sud. Bien que les études aux États-Unis aient été nombreuses, il est devenu de plus en plus évident que ces phénomènes sont beaucoup plus répandus et diversifiés et ne peuvent être interprétés uniquement en termes américains. Nous accueillons les propositions centrées sur les attitudes et activités philo-sémitiques chrétiennes ou sionistes chrétiennes dans les pays du Sud et/ou en Europe. Les articles peuvent aborder, bien qu’ils ne soient pas limités à : des approches analytiques ; des études de cas ; les transformations des identités religieuses chrétiennes philosémites ; Sionisme chrétien, relations internationales et géopolitique de la foi.
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