Quebec new religions

Quebec’s New Religions:

Alternative Spiritualities after Vatican II and the Quiet Revolution

Les Nouvelles Religions au Québec:

Spiritualités Alternatives après Vatican II et la Révolution tranquille

Projet religion et diversité/Religion and Diversity Project

www.religionanddiversity.ca

No registration fee, but space is limited. Please confirm your attendance/Il n’y a pas de frais d’inscription, mais les place sont limitées. Prière de confirmer votre présence

Mathilde.vanasse-pelletier

Organizers/Organisatrices: Susan J. Palmer (Affiliate Member of the Religious Studies Faculty, McGill University)

Solange Lefebvre (Chair, Religion, Culture and Society, University of Montreal)

Date: Friday, April 25, 2014

Place: The Chapel, second floor of the Birks Building, the Faculty of Religious Studies, McGill University, 3520 University Street, Montreal H3A 2A7.

Description: This conference will explore the unique characteristics of Quebec’s new religions and the limits of Quebec’s “favorable ecology” (Stark, 1988) for new religious movements (indigenous and imported) since the 1960s. The focus will be on issues of religious freedom and identity, and the public management and recognition of alternative religions within the context of Quebec’s distinct culture and the Chartes des droits et libertés de la personne. Scholars from Quebec and Ontario will present ethnographical studies of specific groups. These include the Catholic intégristes, and eclectic or schismatic movementsas well as the local branches of international magical-arcane, theosophical, or UFO-inspired groups. Other papers will address the broader sociological/historical themes that contextualize Quebec’s religious minorities. The discussion will also address the various ways in which Quebec’s new religions movements and spiritual currents have been influenced by this Province’s unique historical, cultural, linguistic, and social forces.

Cette conférence entend explorer les caractéristiques uniques des nouvelles religions au Québec et les limites de l’écologie québécoise “favorable” (Stark, 1988) pour les nouveaux mouvements religieux (indigènes et importés) depuis les années 1960. L’attention se portera sur les questions de liberté de religion et d’identité, ainsi que la gestion publique et la reconnaissance des religions alternatives dans le contexte de la culture distincte du Québec et des Chartes des droits et libertés de la personne. Des spécialistes du Québec, de l’Ontario est des États-Unis présenteront des études ethnographiques de groupes spécifiques. Ceux-ci incluent les Catholiques intégristes, les mouvements éclectiques et schismatiques, aussi bien que les branches locales des groupes magico-arcane, théosophiques, ou inspirés par les extra-terrestres. D’autres présentations concerneront des thèmes sociologiques plus larges qui mettent en contexte les minorités religieuses du Québec. La discussion portera aussi sur les manières diverses dont les NMR et courants spirituels du Québec ont été influencés par les forces historiques, culturelles, linguistiques et sociales uniques de la province.

MORNING SESSIONS/ SESSIONS DU MATIN

8:30-8.45 - Welcome and Opening Statements/Mot de Bienvenue

Susan J. Palmer (Religious Studies, McGill University and Concordia University)

J. Gordon Melton (Distinguished Professor of American Religious History of Baylor University’s Institute for Studies in Religion, Waco, Texas)

Session I

8:45-10:30 – Catholic Schismatic Movements and les Intégristes/Les mouvements schismatiques catholiques et les intégristes

Martin Geoffroy (Cégep Édouard-Montpetit) “Les Apôtres de l’amour infini and les Bérets Blancs”

Paul Gareau (Doctoral candidate in Religion, University of Ottawa) “Addressing the Needs of this World: Encountering the Heterodox Catholic Worldview of the Army of Mary”

Susan Palmer (McGill University) “La Mission de l’Esprit Saint: One Hundred Years of Schismatic Movements”

Dell Rose (Folklore Program at Western Kentucky University) “The Doctrines and Values of la Mission de l’Esprit Saint”

10:30- 10:45 – TEA BREAK

Session II

10:45-12:15 Session II – The New ‘Anti-Catholic’ Movements/Les nouveaux mouvements anti-catholiques

J. Gordon Melton (Baylor University) “The Rise of Atheistic ‘Churches’ in Quebec and Canada”

Cimminnee Holt (Doctoral candidate in Religion, Concordia University) “Autonomy, Language, and Religion: How Quebec Satanists Negotiate the Charte des valeurs québécoises”

Donald Boisvert (Associate Professor of Religion, Concordia University) “The Temple of Priapus”

12:15-1:30 LUNCH BREAK at Restaurant Lola Rosa, 545 Milton Street (we can only provide lunch for conference presenters, but all observers are welcome to attend at their own cost/nous ne pouvons fournir le lunch qu’aux conférenciers, mais tous les participants sont bienvenus à leurs propres frais)

AFTERNOON SESSIONS

Session III

1:30-15.00 Quebec’s Controversial “Cults & sectes”/Les « cultes et sectes » controversés au Québec

Guy-Robert St-Arnaud (Faculté de théologie et de sciences des religions, Université of Montréal)“CÉINR: de l’information à une écoute”

Michael Kropveld (Executive Director and founder of Info-Cult/Info-Secte) “The Baptist Church of Windsor and State Intervention: from Law-abiding Citizens to Child Abusers to Reformed Parents cooperating with the State”

Loraine Derocher (Université de Sherbrooke), “Les incidences de la socialisation marginale des enfants issues de groupes apocalyptiques sur leur processus d’intégration sociale”

Tea Break - 15.00-15.15

Session IV

15.15 – 16.45 Final Panel and general discussion/Panel final et discussion générale

Lorne Dawson (Professor of Religion, University of Waterloo) “The Legal Privatization of Religion and the End of Religion as We Know It”

Peter Beyer (Professor at the Department of Classics and Religious Studies, University of Ottawa) "The Globalization of ‘Bad Religion’: Cults, Sects, Fundamentalisms"

Arvind Sharma (Birks Professor of Comparative Religion at McGill University) “A Proposal for a Universal Declaration of Human Rights by the World’s Religions”

General Discussion

Sponsorship and Aims of the Conference

This conference is funded by the Religion and Diversity Project, a Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) funded Major Collaborative Research Initiative (MCRI) hosted at the University of Ottawa (www.religionanddiversity.ca). Part of its mission is to map the contours of religious diversity in Canada.

Quebec’s New Religions: Alternative Spirituality after Vatican II and the ‘Quiet Revolution’ will bring together scholars with research data and interest in those small, obscure, “deviant” religions Quebec, hitherto neglected by academics. “Cult” conflicts and criminal gurus have been featured in the media, but there are to date few ethnographical studies of these groups. Some of the “flashpoints” and challenges posed by these groups – such as their use of alternative medicine, their authority patterns, and unconventional approaches to sexuality, childrearing and gender roles will be analysed in sociological perspective. This conference provides a forum for discussion and debate regarding 1) Quebec’s favorable ecology for NRMs and its “public management” of religious diversity; and 2) How NRMs challenge or accommodate Quebec’s legal, political and social structures. The shifting levels of tolerance and accommodation to new, alternative religions or sectes in Quebec’s recent history will be an important part of our investigation.

Financement et buts du colloque

Ce colloque est financé par le Projet religion et diversité, un projet accueilli à l’Université d’Ottawa qui estsubventionné par le Conseil de recherche en sciences humaines du Canada (CRSH) dans le cadre des Grands travaux de recherche concertée (GTRC) (www.religionanddiversity.ca/fr), et ayant parmi ses partenaires l’Université de Montréal. Parmi ses buts, ce projet entend élaborer les contours de la diversité religieuse au Canada.

Les nouvelles religions au Québec : Spiritualités alternatives après Vatican II et la Révolution tranquille réunir des chercheurs ayant des données et un intérêt pour ces religions très minoritaires, obscures et ‘déviantes’ au Québec, souvent négligées par les universitaires. Les conflits entre ‘cultes’ et les gourous criminels ont été dénoncés par les médias, mais jusqu’à présent, il existe peu d’études ethnographiques sur ces groupes. Parmi les questions vitales et les défis posés par ces groupes - comme leur utilisation de la médecine alternative, leurs modèles d’autorité, leurs approches non conventionnelles de la sexualité, l’éducation des enfants et les genres, seront analysés selon une perspective sociologique. Ce colloque procure un forum pour la discussion et le débat concernant : 1) L’écologie favorable au Québec pour les NMR et sa gestion publique de la diversité religieuse; et 2) Comment les NMR défient ou s’accommodent aux structures légales, politiques et sociales du Québec. L’histoire récente des changements quant au niveau de tolérance et d’accommodement aux religions ou sectes nouvelles et alternatives sera une part importante de l’exploration.